Quan es parla de Volgograd i s’esmenten els
alemanys, les associacions que es fan no són gaire positives. I és
comprensible: si un exèrcit et bombardeja la ciutat i te la deixa completament
arrasada és normal que no intercanviïs adreces amb els soldats per convidar-los
al dinar de Nadal.
Monument La Mare Pàtria et crida! al complex monumental de Mamàiev Kurgan, Volgograd |
El 22 de juliol de 1763, un manifest de la tsarina
Caterina II (que actuava amb el nom artístic de la Gran) emetia un edicte que permetia als estrangers establir-se a
Rússia. L’estratègia era part d’un pla per colonitzar zones poc poblades i modernitzar
el país. Caterina, d’origen alemany, volia atraure compatriotes seus perquè conreessin
terres del sud de Rússia que aleshores estaven incultes, i va ser especialment
activa intentant captar camperols d’Ulm i Frankfurt. Només en tres anys 30.000
alemanys van respondre a la crida i es van dirigir a Sant Petersburg procedents
de la ciutat hanseàtica de Lübeck, on iniciaven el seu periple cap a terres
russes. Després de passar uns mesos a l’aleshores capital de l’Imperi rus (més
concretament a Oranienbaum), posteriorment salpaven per riu amb destinació a Saràtov,
a les ribes del Volga. La travessia, que durava uns quants mesos, no era un creuer
de plaer: dels prop de 26.000 colons alemanys que es van dirigir a Saràtov, més
de 3.000 van morir a conseqüència de la duresa del viatge.
Els alemanys van establir colònies agrícoles i
industrials que ben aviat van destacar per la seva eficiència i alta
productivitat. Van ser ells els que van introduir el cultiu de la patata a Rússia,
a més de moltes innovacions tecnològiques, sobretot del camp del tèxtil. Van
augmentar la quantitat de terra destinada al cultiu de lli i cànem, i van
fomentar també el conreu de planta de tabac.
La colònia de Sarepta, uns quilòmetres al sud de l’actual
Volgograd (que, repeteixo, aleshores s’anomenava Tsaritsyn) era coneguda per la
producció de mostassa i, sorprenentment, de vi. Una altra de les indústries
importants era la tèxtil, i ho testimonia que un tipus de teixit de cotó (la sarpinka) s’anomenava així en honor a
aquesta colònia.
Actualment Sarepta forma part de Krasnoarmeisk, un
barri de la conurbació de Volgograd. Aquest municipi, contaminat i populós, pot
semblar anodí a primera vista. Però si et prens la molèstia de guipar darrere
dels seus alts blocs de pisos pots trobar coses interessants. Jo hi vaig anar amb
tren suburbà des de Volgograd. Vaig baixar a la parada que no tocava (crec que
l’error és perdonable: la parada es deia “Sarepta”), i només puc fer que
alegrar-me’n, ja que per esmenar l’error em vaig veure obligat a agafar
marxrutkes i a demanar indicacions a la gent, cosa que sempre et permet veure
més coses, boniques o no. En aquest cas, vaig anar a parar sense voler a les comportes del canal Don-Volga, una impressionant fita de la enginyeria fluvial.
Una estreta via d’aigua artificial permet als vaixells procedents del Don i del
mar Negre prosseguir el seu viatge Volga amunt o Volga avall fins a Moscou i l’Àrtic
o Àstrakhan i el Caspi, respectivament.
En cert moment, els immensos bucs passen per sota de l’edifici de control, una mena d’imponent arc d’estil stalinista d’estètica incongruentment neoclàssica. Jo em vaig quedar una bona estona mirant barquets embadalit i àdhuc bocabadat, malgrat el fred que fumia. Gràcies a la meva equivocació també vaig trobar, per casualitat, l’estàtua més gran del món. Bé, puntualitzo: l’estàtua més gran del món que representa una persona que va viure realment. La persona en qüestió és, com ja us deveu imaginar, Lenin. Però antigament aquesta grandiosa figura humana representava
Stalin, que per alguna cosa l’actual Volgograd es deia Stalingrad. Anys més tard, quan el bigotut criminal georgià va caure en merescuda desgràcia van canviar la seva estàtua per una de Lenin, un personatge històricament menys comprometedor, suposo.
Però tornem als nostres laboriosos alemanys. Sarepta és una de les poques ciutats russes que ha pogut conservar el seu llegat colonial alemany, cosa que no deixa de ser paradoxal si tenim en compte que, uns quants segles més tard, els alemanys no van permetre conservar res de Volgograd/Stalingrad. I precisament per això no deixa de ser commovedor l’orgull amb què Sarepta mostra el seu passat alemany: la part antiga del municipi la forma una ordenada plaça amb edificis disposats al seu voltant seguint una planificació urbanística força escassa a Rússia. La majoria de construccions, per desgràcia, estan en molt mal estat, però algunes allotgen museus i edificis administratius, i hi ha plans de reconstruir de nou elements de la colònia alemanya que permetin fer-se una idea de com havia set. Per exemple, l’embarcador, una fàbrica, alguns dels bastions de defensa…
En cert moment, els immensos bucs passen per sota de l’edifici de control, una mena d’imponent arc d’estil stalinista d’estètica incongruentment neoclàssica. Jo em vaig quedar una bona estona mirant barquets embadalit i àdhuc bocabadat, malgrat el fred que fumia. Gràcies a la meva equivocació també vaig trobar, per casualitat, l’estàtua més gran del món. Bé, puntualitzo: l’estàtua més gran del món que representa una persona que va viure realment. La persona en qüestió és, com ja us deveu imaginar, Lenin. Però antigament aquesta grandiosa figura humana representava
Stalin, que per alguna cosa l’actual Volgograd es deia Stalingrad. Anys més tard, quan el bigotut criminal georgià va caure en merescuda desgràcia van canviar la seva estàtua per una de Lenin, un personatge històricament menys comprometedor, suposo.
Però tornem als nostres laboriosos alemanys. Sarepta és una de les poques ciutats russes que ha pogut conservar el seu llegat colonial alemany, cosa que no deixa de ser paradoxal si tenim en compte que, uns quants segles més tard, els alemanys no van permetre conservar res de Volgograd/Stalingrad. I precisament per això no deixa de ser commovedor l’orgull amb què Sarepta mostra el seu passat alemany: la part antiga del municipi la forma una ordenada plaça amb edificis disposats al seu voltant seguint una planificació urbanística força escassa a Rússia. La majoria de construccions, per desgràcia, estan en molt mal estat, però algunes allotgen museus i edificis administratius, i hi ha plans de reconstruir de nou elements de la colònia alemanya que permetin fer-se una idea de com havia set. Per exemple, l’embarcador, una fàbrica, alguns dels bastions de defensa…
Els museus (força pobres, però què vols fer-hi) exposen
objectes, gravats i fotografies relacionades amb la vida dels colons. Estris de
cuina, pots de mostassa, filoses, canonades de fusta i terra cuita, aparells
per a la producció de vi… alguns gravats mostren les fileres ordenades de cases
i fàbriques de totxana vermella dins les sòlides muralles de l’assentament, als
peus de les quals calmucs i kirguisos acampen amb les seves centenàries tendes
circulars de pell de camell. És una escena, al meu parer, entendridora, perquè,
si bé segur que els diferents interessos dels diversos grups ètnics del Volga
devien provocar conflictes, en general es pot dir que, dintre de tot, la convivència
entre persones tan dispars com els camperols russos, els fabricants alemanys i
els nòmades turcs i mongols era força harmoniosa. Una mostra d’aquesta convivència
és una pintura en què es pot veure com un dentista alemany de la colònia arranca
un queixal a un camperol rus. Possiblement, l’arribada dels alemanys i de la
seva cultura material va suposar una millora de les condicions de vida per a
molts dels pobladors ancestrals de les ribes del Volga.
L’edifici estrella del complex és l’església
luterana, que, per desgràcia, estava tancada i no hi vaig poder entrar. Algunes
oficines de l’Ajuntament local estan ubicades al que havien estat les
habitacions per a dones solteres (situades sàviament just al costat de l’edifici
on vivien els homes solters).
Jo, de tot plegat, em vull quedar amb la imatge dels
monjos budistes calmucs passant amb camell per davant de les portes de la colònia
alemanya. Cal dir que una de les activitats que havien de dur a terme els
colons era la de missioners, ja que se’ls encomanava la tasca de fer
proselitisme del luteranisme. Però es veu que aviat ho van deixar córrer, perquè
ni els calmucs budistes, ni els russos ortodoxos ni els tàtars musulmans
estaven per brocs.
Als inicis de l’existència de les colònies, els
tallers tèxtils treballaven amb seda que arribava via
Itàlia. Però aquest material, i també la importació, era molt car, i aviat els teixidors de Sarepta van començar a treballar amb cotó provinent de Pèrsia a través del port d’Àstrakhan.
Itàlia. Però aquest material, i també la importació, era molt car, i aviat els teixidors de Sarepta van començar a treballar amb cotó provinent de Pèrsia a través del port d’Àstrakhan.
I, un cop més, el Volga enllaçava mons. Flocs de
cotó cultivats a les planes perses, o a les ribes del Sir Darià, acabaven convertits
en els teixits que sortien dels telers d’uns alemanys que, provinents de Suàbia
o Saxònia, havien fet de les estepes russes la seva llar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada